
سازمانهای زیادی از کوچک یا بزرگ و حتی هلدینگهای چندشرکتی همه ساله در حال شکلگیری هستند.
صاحبان و مدیران ارشد این سازمانها دارای یک دغدغه اصلی میباشند و آن چگونگی معماری، رعایت یکپارچگی و تعریف روابط درست میان اجزای سازمان است.
با توجه به مناسبات بسیار جدیدی که در روابط تجاری، الگوی رقابت، الگوهای ارایه کالا و خدمات به مشتریان، نحوه تعامل با بازار و مشتریان، انواع شاخصهای جدید بهرهروی و الگوهای مدیریت و تصمیمگیری به وجود آمده است، معماری سازمانها دستخوش تغییرهای بسیار زیادی شده و چارچوبهای کارآمدتر مورد نیاز است که پارامترهای جدید دنیای کنونی را در نظر گیرد.
حتی سازمانهایی که دارای قدمت چند دهه میباشند، امروز مجبور به بازنگری در طرح ساختاری و بازمهندسی فرایندهای خود میباشند.
از طرف دیگر، توسعۀ فناوری اطلاعات و شبکههای ارتباطی، توانایی استقرار راه حلهای جدیدی را برای برنامهریزی،کنترل، تصمیمگیری و به طور کل مدیریت و هدایت صحیح سازمان برای دستیابی به اهداف راهبردی و ایجاد توانمندی سازمانی برای رقابت با دیگر رقیبان، به وجود آورده است.
بنابراین، برخورداری از یک دانش به نسبت همه جانبه و جامع، برای مدیران و کارشناسانی که در این رابطه مأموریت طراحی یا بازنگری در سازمانهای خود را دارند، بسیار ضروری است.
